kun ei oo mitään minää

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: kun ei oo mitään minää

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Maalis 2016 19:23

tommi kirjoitti:Ilman Jeesusta ei olisi mitään "minää" tai traumoja tai närästystä, koska Jeesus on Jumala, joka on luonut kaiken.

No jos uskoo Jeesukseen tällä tavalla, niin näinhän se tällöin on näin uskovalle ihmiselle.

Ihminen on luonnostaan villi, vapaa ja onnellinen, jonka kaikki ongelmat aiheutuvat alitajuntaan jääneistä lapsuuden traumoista. Ilman näitä traumoja ihminen ei kokisi tarvetta uskoa jumaliin tai harrastaa metafyysisiä "minä"-pohdintoja, eikä hänellä olisi närästystä.

En tiiä miten tosissaan oot tämän suhteen. Mikä alitajunta? Onko sellaista? Mitä siellä on? Jos osaan sanoa mitä siellä on, miksi sitä nimitetään alitajunnaksi? Jos en osaa sanoa, miksi puhua siitä? Minulle tulee sanasta "alitajunta" mieleen lähinnä jonkinlainen suljettu komero jonka sisältö jotenkin maagisesti vaikuttaa siihen miten elämäni koen.

Ihmisen käsitys "minästä" on kaikkien ongelmien syy. Kun tästä "minästä" pääsee eroon huomaa että lapsuuden traumat, jumalat ja närästys häviävät.

Onko siis olemassa kaksi minää, toinen joka ongelmien syy, ja toinen, joka pääsee eroon ensimmäisestä?

Jokaisella uskovaisella on omat uskomuksensa siitä yhdestä ainoasta ihmelääkkeestä, joka maagisesti parantaa kaikki heidän vaivansa. Sitten toisaalta närästyslääke oikeasti auttaa siihen närästykseen, ja kahvin juontia vähentämällä voi ennalta ehkäistä närästyksen syntymistä.

En usko tuollaiseen ihmelääkkeeseen. Olen vain kiinnostunut siitä miten asiat oikeasti ovat, riippumatta siitä mihin se johtaa. Jos ei ole ihan rehellinen, voi hyvinkin löytää ihmelääkkeen kaikkiin vaivoihinsa, mikä puolestaan voi olla aikamoinen onnettomuus/tragedia/komedia.

tommi
titteli: über geek
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 07 Maalis 2016 19:34

MarkoH kirjoitti:
tommi kirjoitti:Myöskin yksi lähestymistapa on kysyä miksi päästäisimme minästä irti, ja miksi kyselisimme kuka "minä" on?

Yksi lähestymistapa voisi olla myös kysyä miksi päästäisimme banaanista, ja miksi kyselisimme kuka banaani on?
No, banaani on hedelmä. Mutta jos asiasta on vielä epäselvyyttä, voimme hyvin kysenalaistaa sen mitä ihmiset yleensä ajattelevat banaaneista. Sama juttu "minän" suhteen.

Yksi yleinen käsitys jota voi kyseenalaistaa on se, että "minä" on jonkinlainen ongelmien alkulähde, jonka illuusioluonteen ymmärtäminen vapauttaa näistä ongelmista. Tämän keskustelun otsikossa esitetään että ei ole mitään minää, ja ensimmäisessä viestissä esitetään kysymys: "Mikä on paras kokemuksenne persoonattomuudesta", joka antaa ymmärtää, että kokemukset persoonattomuudesta mitataan asteikolla hyvä-parempi-paras. Tämä yleinen päähänpinttymä, että "minän" pohtiminen olisi jotenkin erityisen tärkeää, on sellainen asia jota voisi olla syytä tarkastella uudessa valossa ja kyseenalaistaa.

tommi
titteli: über geek
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 07 Maalis 2016 19:59

MarkoH kirjoitti:
tommi kirjoitti:Ilman Jeesusta ei olisi mitään "minää" tai traumoja tai närästystä...

Ihminen on luonnostaan villi, vapaa ja onnellinen, jonka kaikki ongelmat aiheutuvat alitajuntaan jääneistä lapsuuden traumoista...

Ihmisen käsitys "minästä" on kaikkien ongelmien syy....

En tiiä miten tosissaan oot tämän suhteen.

Nuo kolme kohtaa kirjoituksessani olivat kolmen erilaisen uskovaisen puheenvuoroja.

Ensin Jeesus-uskovainen sanoi, että kaikkein tärkein asia on Jeesus. Kun päästät Jeesuksen sydämeesi, niin kaikki muu tapahtuu itsestään. Sitten jonkinlainen terapiauskovainen sanoi, että kun vapautuu lapsuuden traumoista, niin kaikki muu tapahtuu itsestään. Lopuksi "ei oo mitään minää"-uskovainen sanoi, että kun pääsee eroon tästä "minästä"/egosta, kun huomaa sen olevan vain harhaa tai huomaa olevansa yhtä koko maailmankaikkeuden kanssa, niin kaikki muu tapahtuu itsestään.

Omasta mielestäni kaikki kolme ovat suunnilleen yhtä hölmöjä.

MarkoH

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Maalis 2016 20:15

tommi kirjoitti:Tämä yleinen päähänpinttymä, että "minän" pohtiminen olisi jotenkin erityisen tärkeää, on sellainen asia jota voisi olla syytä tarkastella uudessa valossa ja kyseenalaistaa.

Jos esim. kädessä tuntuisi olevan jotain epäselvää vikaa, on hyvä pohdiskella. Ei siinä mitään. Mutta se, että yrittää päästää kädestään irti, siinä ei ole järkeä.

Monista tuntuu että tässä "minässä" on jotain vikaa.

miisa
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 07 Maalis 2016 20:41

haluisin kysyy sult yhen kysymyksen. mainitaanks nirbija kaivalya padas kertaakaan? (3 sekunttia aikaa vastata)

Dharmis42
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 08 Maalis 2016 08:39

Lapsenahan mieli kehittyy jatkuvasti, missä vaiheessa se muka lyötiin lukkoon, että tälläinen minä nyt olen?

Vastaan siis aloitukseen, että buddha-embryo. Itseys on väliaikainen konventio täynnä mahdollisuuksia ja potentiaalia.

Mut yleensä näin :lol:
phpBB [media]

miisa
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 09 Maalis 2016 21:43

mietin aika paljon tota mun edellistä kysymystä ja sen implikaatioita - oisko ollut eilen. kävin läpi kaikki omasta mielestä maholliset järkevät ajatusskenaariot, jotka vois seurata sen lukemisesta ja siitä, ettei tiedä. ja jopa siitä, että tietää. mikä on sinänsä aika hyvä saavutus jos alat miettii. ite mietin niitä vaan koska olin agitated.

se miks just toi on niin tärkeet, on et joku samadhi sillee, et pääset ajattelee jotai ilman et se on sun egon luoma ajatus mut samaan aikaan sullon toisii ajatuksii...

Dharmis42
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 10 Maalis 2016 23:33

Joo, mut lähinnä tulee mieleen mun egon luoma ajatus samadhista, sellanen todellisuudesta vieraantunut juttu, sienitrippi tai käsitys asioista, joita oma mieleni ei olisi luonut. Keskittyminen epäolennaiseen. Siihen olis hirveen helppo hukkua ja kadottaa ittesä.

Toinen puoli sen sijaan on tietoinen ajatus, että olen jatkuvan tietoinen kaikesta mitä ajattelen itsestäni. Luon ikäänkuin tietoisen kuvan itsestäni, joka ei tietenkään tiedosta tätä. Sellainen spirituaalinen itseys, joka tiedostaa itseyden/itsettömyyden itsessään. :lol:

miisa
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 11 Maalis 2016 11:50

ei se ei-minä eroo mitenkään minästä. vertaa.
1) oot unessa ja minä herää uneen, jossa ei-minä duunailee jotain ja sä oot sillee, et ei tollei.
2) ja oot hereil ja ei-minä herää.
mut älä sano, et ei-minä ei voi herätä, koska et ole ei-minä.

Dharmis42
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 13 Maalis 2016 09:44

miisa kirjoitti:ei se ei-minä eroo mitenkään minästä. vertaa.
1) oot unessa ja minä herää uneen, jossa ei-minä duunailee jotain ja sä oot sillee, et ei tollei.
2) ja oot hereil ja ei-minä herää.
mut älä sano, et ei-minä ei voi herätä, koska et ole ei-minä.
Jos sä heräät unesta, nii ethän sä sillon ole enää unessa. Tarkoitat varmaan, että tiedostaa nukkuvansa, mut se ei silti tee siitä unesta yhtään todellisempaa. Tai siitä tietoisuudesta, mikä tuottaa sen, tää on varmaan se tärkein pointti, you know.

Palaa sivulle “Kahvila”