Maallikkoharjoituksen puolesta

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Vastaa Viestiin
...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 07 Joulu 2013 20:48

tommi kirjoitti:Professori Sharf esittää että Dzogchen on vähintään saanut suoria vaikutteita kiinalaisesta Zenistä, jos nyt ei ole aivan kokonaan peräisin kiinasta, ja taitaa löytyä muitakin tahoja jotka uskovat jotain tämän suuntaista. Esitelmässään Sharf kertoo, että mainittu meditaatiotekniikka keksittiin kiinalaisen Zenin parissa nimenomaan vastauksena tilanteeseen, jossa laajat maallikkoyleisöt olivat kiinnostuneita buddhalaisuudesta. Edelleen vihjataan, että kyseinen tekniikka on sitten kiinasta kulkeutunut tiibetiläiseen Dzogchen-perinteeseen.


En olisi yhtään yllättänyt, jos paljastuisi että Prof. Sharf harjoittaa itsekkin Zeniä. Sitä on yleensä tapana nähdä kaikki sen oman harjoituksen filtterin lävitse ja arvottaa muiden traditioiden harjoituksia sen mukaisesti. Jos katsoo Dzogchen-guruja ja vertaa niitä Zen-opettajiin, niin heidän käytöksensä ja opetustyylinsä eroavat toisistaan radikaalisti. Eikä Zenistä myöskään löydy Trekchö- eikä Thögal-harjoituksia. Monissa Zen-yhteisöistä on bannittu esim. Trungpa Rinpochen kirjoja eikä häntä pidetä ylipäätänsä buddhalaisena. Dzogchen on sitä paitsi terminä niin laaja, että Proffan väite kuulostaa hieman hassulta. Termiä voi verrata sanaan "matematiikka". Se pitää sisällään paljon muutakin kuin 1+1=3 laskuja.

At this juncture in Sino-Tibetan relations, the Tibetan emperor, Tri Songdetsen, convened the famous debate at Samyay (792 -794 C.E.), at which representatives of northern Indian Buddhism defeated the Han Chinese Buddhist monks. This decided once and for all that the main form of Buddhism to be practiced in Tibet would be northern Indian, not Han Chinese. A similar debate and outcome occurred with respect to the medical system to be adopted as well. This development, however, was just as much a triumph of the political view of the anti-Tang China faction as it was of the Indian Buddhist philosophical tenets and practice of medicine. The Religious Council undoubtedly backed the pro-India over the pro-Tang China faction. Furthermore, the fact that Selnang was the interpreter for much of the debate indicates the opportunity he had to influence the outcome.

http://www.berzinarchives.com/web/en/ar ... art_2.html

From the treasure texts buried by Vairochana and Vimalamitra and those buried earlier by Guru Rinpoche, the dzogchen teachings were later divided into three divisions.

semdey (sems-sde, mind division), emphasizing pure awareness (rig-pa) as the basis for all (kun-gzhi, Skt. alaya),

longdey (klong-sde, open space division), emphasizing the cognitive open space aspect (klong) of pure awareness as the basis for all,

menngag-dey (man-ngag sde, quintessence teachings division), also called nyingtig (snying-thig, heart essence division), emphasizing pure awareness being primally pure (ka-dag).

http://www.berzinarchives.com/web/en/ar ... gchen.html

Avatar
tommi
Viestit: 634
Liittynyt: 09 Helmi 2013 22:10
titteli: über geek
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 07 Joulu 2013 21:43

Raitanator kirjoitti:En olisi yhtään yllättänyt, jos paljastuisi että Prof. Sharf harjoittaa itsekkin Zeniä. Sitä on yleensä tapana nähdä kaikki sen oman harjoituksen filtterin lävitse ja arvottaa muiden traditioiden harjoituksia sen mukaisesti. Jos katsoo Dzogchen-guruja ja vertaa niitä Zen-opettajiin, niin heidän käytöksensä ja opetustyylinsä eroavat toisistaan radikaalisti.

Rajallisen käsitykseni mukaan tämä ei ole mikään Sharfin keksimä ajatus tai "arvotus", vaan alunperin tiibetistä lähtöisin. Esim. Espanjassa joskus muinoin oli mittava juutalaisväestö, mutta sitten kuningas päätti että juutalaiset karkotetaan. Osa juutalaisista lähti, mutta osa jäi ja ikäänkuin naamioitui tavallisiksi espanjalaisiksi. Olen kuullut että sen takia Espanjassa on niin paljon ihmisiä joiden nimi on Jesus Maria, koska on ollut tällainen väestöryhmä jotka ovat todella kovasti yrittäneet näyttää ulospäin olevansa hartaita kristittyjä, joten lapsillekin on laitettu sopivat nimet jotta naapurit eivät saisi aihetta epäillä mitään. Samantyyppinen kuvio on sitten kai ollut tiibetissä, eli kun kiinalainen Zen on bännätty, niin se onkin jäänyt elämään valepuvussa, Dzogchen-nimisenä, tai näin jotkut väittävät.

Ja jos vertaillaan Dzogchen-guruja ja Zen-opettajia, niin tässähän on sitten kyse 700-luvun Dzogchen-guruista ja (kiinalaisista) Zen-opettajista. Täten esim. se mitä kirjoja 1900-luvun lopulla erinäisissä Zen-piireissä on bännätty on epäolennaista.

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 07 Joulu 2013 22:22

tommi kirjoitti:Ja jos vertaillaan Dzogchen-guruja ja Zen-opettajia, niin tässähän on sitten kyse 700-luvun Dzogchen-guruista ja (kiinalaisista) Zen-opettajista. Täten esim. se mitä kirjoja 1900-luvun lopulla erinäisissä Zen-piireissä on bännätty on epäolennaista.


Joiden käytös oli vielä radikaalimpaa kuin 1900-luvun gurujen. Marpan jälkeen Hullu Viisaus jäi vähemmälle, ainakin Karma Kagyu perinteessä.

tommi kirjoitti:Rajallisen käsitykseni mukaan tämä ei ole mikään Sharfin keksimä ajatus tai "arvotus", vaan alunperin tiibetistä lähtöisin. Esim. Espanjassa joskus muinoin oli mittava juutalaisväestö, mutta sitten kuningas päätti että juutalaiset karkotetaan. Osa juutalaisista lähti, mutta osa jäi ja ikäänkuin naamioitui tavallisiksi espanjalaisiksi.


Tässä oli kyse enemmänkin opillisesta suuntauksen hylkäämisestä kuin jonkin väestöosan mittavasta karkottamisesta, tai syrjimisestä juutalaisteen tapaan. Siksi analogiasi on hieman ontuva. Chan ei pärjännyt debaatissa intialaisille, jotka olivat marinoineet itseään argumentaatiossa hindujen ja ties kenen kanssa.

Avatar
tommi
Viestit: 634
Liittynyt: 09 Helmi 2013 22:10
titteli: über geek
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 07 Joulu 2013 23:25

Raitanator kirjoitti:
tommi kirjoitti:Ja jos vertaillaan Dzogchen-guruja ja Zen-opettajia, niin tässähän on sitten kyse 700-luvun Dzogchen-guruista ja (kiinalaisista) Zen-opettajista. Täten esim. se mitä kirjoja 1900-luvun lopulla erinäisissä Zen-piireissä on bännätty on epäolennaista.

Joiden käytös oli vielä radikaalimpaa kuin 1900-luvun gurujen. Marpan jälkeen Hullu Viisaus jäi vähemmälle, ainakin Karma Kagyu perinteessä.

Edelleen: jos vertaillaan 700-luvulla vaikuttaneita oppisuuntauksia, niin 1900-luvun tapahtumat ovat tässä täysin epäolennaisia.

Raitanator kirjoitti:
tommi kirjoitti:Rajallisen käsitykseni mukaan tämä ei ole mikään Sharfin keksimä ajatus tai "arvotus", vaan alunperin tiibetistä lähtöisin. Esim. Espanjassa joskus muinoin oli mittava juutalaisväestö, mutta sitten kuningas päätti että juutalaiset karkotetaan. Osa juutalaisista lähti, mutta osa jäi ja ikäänkuin naamioitui tavallisiksi espanjalaisiksi.

Tässä oli kyse enemmänkin opillisesta suuntauksen hylkäämisestä kuin jonkin väestöosan mittavasta karkottamisesta, tai syrjimisestä juutalaisteen tapaan. Siksi analogiasi on hieman ontuva. Chan ei pärjännyt debaatissa intialaisille, jotka olivat marinoineet itseään argumentaatiossa hindujen ja ties kenen kanssa.

Tämäkin on epäolennaista. Se pointti on että Dzogcheniin on ilmeisesti tiibetiläisissä piireissä suhtauduttu epäluuloisesti, ja juuri siitä syystä että sitä on pidetty jonkinlaisena valepukuisena kiinalaisena Zeninä. Tällainen mielikuva on itselleni ainakin muodostunut.

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 07 Joulu 2013 23:38

tommi kirjoitti:Edelleen: jos vertaillaan 700-luvulla vaikuttaneita oppisuuntauksia, niin 1900-luvun tapahtumat ovat tässä täysin epäolennaisia.


Pointtini oli, että aika pitkälti siellä oli samat kärhämät ja eroavaisuudet (esim. gurujen kohdalla) mitä nykyäänkin. Sama koskee myös harjoituksia. 2011 Pema Ösel Lingin opetuksissa DKR totesi siihen väittämään, että Dzogchen ja Vipassana-zen ovat samoja asioita, että ensimmäisen harjoittajilla ei olisi ongelmia pistää Mein Kampf alttarilleen ja tehdä sille täyskumarruksia kuin Dharma-tekstille. Jälkimmäisillä luultavasti olisi aika isojakin ongelmia.

tommi kirjoitti:Se pointti on että Dzogcheniin on ilmeisesti tiibetiläisissä piireissä suhtauduttu epäluuloisesti, ja juuri siitä syystä että sitä on pidetty jonkinlaisena valepukuisena kiinalaisena Zeninä. Tällainen mielikuva on itselleni ainakin muodostunut.


Valepuku-läppä on tietääkseni peruja Tiib. buddhalaisuuden koulukuntien välisestä lahkolaisuudesta. Sillä on sitten pyritty todistamaan sitä ettei Nyingma-koulukunnassa ole oikeastaan mitään tehokasta menetelmää valaistumisen saavuttamiseen ja ettei Mahasandhi ole niin tehokas ja aito kuin esim. Mahamudra. Se on sitä tyypillistä aasialaista propagandaa, jolla pyritään pönkittämään oman tradition asemaa muita dissaamalla.


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa