Dammadayada?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tommi
Viestit: 634
Liittynyt: 09 Helmi 2013 22:10
titteli: über geek
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 22 Joulu 2013 20:49

David Chapman mainitsi sattumalta blogissaan tämän Dhammakayan jokin aika sitten ja se pisti silmään koska olin juuri lukenut tämän keskustelun. Tässä Chapmanin kirjoitus:
http://meaningness.wordpress.com/2013/1 ... vajrayana/

Dhammakaya on Chapmanin mukaan theravadalaista vajrayanaa, jonka takia se saattaa poiketa perinteisesti tunnetusta theravada-buddhalaisuudesta.

Blogissa on myös linkki tällaiseen artikkeliin, jossa käsitellään vähän tarkemmin kyseistä liikettä ja ilmiöitä sen ympärillä:
http://www.manusya.journals.chula.ac.th ... _13-28.pdf

Avatar
Faranki
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Kesä 2013 05:09
Paikkakunta: Thaimaa
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Faranki » 23 Joulu 2013 14:14

tommi kirjoitti:David Chapman mainitsi sattumalta blogissaan tämän Dhammakayan jokin aika sitten ja se pisti silmään koska olin juuri lukenut tämän keskustelun. Tässä Chapmanin kirjoitus:
http://meaningness.wordpress.com/2013/1 ... vajrayana/

Dhammakaya on Chapmanin mukaan theravadalaista vajrayanaa, jonka takia se saattaa poiketa perinteisesti tunnetusta theravada-buddhalaisuudesta.

Blogissa on myös linkki tällaiseen artikkeliin, jossa käsitellään vähän tarkemmin kyseistä liikettä ja ilmiöitä sen ympärillä:
http://www.manusya.journals.chula.ac.th ... _13-28.pdf


Ihan sama missä ryhmittymässä liikkuu, omilla avoillaan ajattelu on suotavaa jotten sanois välttämätöntä.
Jos haluaa olla puhtostakin puhtosempi niin sitten on parasta pysyä vaan "kotimunkkina" ja voi olla juuri niin "vapaa" kuin haluaa. Noitten sävyjen tutkiminen mun mielestä on hiusten halkomista ja koko oleellinen juttu katoaa detaljeihin.
- former Phra Tavarajitto

Avatar
tommi
Viestit: 634
Liittynyt: 09 Helmi 2013 22:10
titteli: über geek
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 27 Joulu 2013 19:43

Faranki kirjoitti:
tommi kirjoitti:David Chapman mainitsi sattumalta blogissaan tämän Dhammakayan jokin aika sitten ja se pisti silmään koska olin juuri lukenut tämän keskustelun. Tässä Chapmanin kirjoitus:
http://meaningness.wordpress.com/2013/1 ... vajrayana/

Dhammakaya on Chapmanin mukaan theravadalaista vajrayanaa, jonka takia se saattaa poiketa perinteisesti tunnetusta theravada-buddhalaisuudesta.

Blogissa on myös linkki tällaiseen artikkeliin, jossa käsitellään vähän tarkemmin kyseistä liikettä ja ilmiöitä sen ympärillä:
http://www.manusya.journals.chula.ac.th ... _13-28.pdf


Ihan sama missä ryhmittymässä liikkuu, omilla avoillaan ajattelu on suotavaa jotten sanois välttämätöntä.
Jos haluaa olla puhtostakin puhtosempi niin sitten on parasta pysyä vaan "kotimunkkina" ja voi olla juuri niin "vapaa" kuin haluaa. Noitten sävyjen tutkiminen mun mielestä on hiusten halkomista ja koko oleellinen juttu katoaa detaljeihin.

Olen samaa mieltä, että omilla aivoilla täytyy ajatella, tilanteessa kuin tilanteessa. Uskoisin myös että on hyödyllistä jos pystyy pitämään jonkinlaista etäisyyttä asioihin, niin että pystyy esim. omaksumaan jonkin perinteen hyvät puolet siitäkin huolimatta että perinteeseen kuuluu myös omasta mielestä huonoja asioita, eli että ei niinsanotusti heitä lasta pois likaisen pesuveden mukana.

Chapmanin mukaan vajrayana-opetukset soveltuvat tavallista arkea eläville ihmisille, kun taas theravadaan perinteisemmin yhdistetyt opetukset (jotka Chapman luokittelee hinayanaksi) eivät. Hinayana-opetukset on Chapmanin mukaan suunniteltu munkeille, joten toimiakseen ne vaativat munkin elämäntavan, eivätkä nämä opetukset siksi edes voi toimia silloin kun niitä harjoittaa tavallisessa arkielämässä. Dhammakaya oli yksi esimerkki siitä miten vajrayana-buddhalaisuutta on helppo tuoda arkielämään, kun perinteisemmän hinayanan kanssa se on vaikeampaa.

Tomi
Viestit: 361
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Tomi » 28 Joulu 2013 09:44

tommi kirjoitti:Chapmanin mukaan vajrayana-opetukset soveltuvat tavallista arkea eläville ihmisille, kun taas theravadaan perinteisemmin yhdistetyt opetukset (jotka Chapman luokittelee hinayanaksi) eivät. Hinayana-opetukset on Chapmanin mukaan suunniteltu munkeille, joten toimiakseen ne vaativat munkin elämäntavan, eivätkä nämä opetukset siksi edes voi toimia silloin kun niitä harjoittaa tavallisessa arkielämässä. Dhammakaya oli yksi esimerkki siitä miten vajrayana-buddhalaisuutta on helppo tuoda arkielämään, kun perinteisemmän hinayanan kanssa se on vaikeampaa.


Chapman on lukenut aika laajasti eri tekstejä ja olen hänen juttujansa ihan mielenkiinnolla seurannut. Buddhalaisuuden traditioista hän tuntuu kuitenkin aika niukasti tuntevan theravadaa ja on aika tiukasti sitoutunut omaan traditioonsa ja sen käsityksiin muista perinteistä. En esimerkiksi tunnista paalin kaanonin opetuksia hänen hinayana opetuksistaan.

Se kykeneekö maallikko etenemään paalin tradition opetuksilla on ihan empiirinen kysymys eli kokeilun asia. Se missä kontekstissa ne on alunperin annettu ja kenelle ei ole niin merkitystä. Buddha opetti maallikoille aika laajasti, mutta aika paljon sellaista maallista hyvinvointia yhdistettynä hyveisiin. Meditaatio-opetukset annettiin lähinnä munkeille ja niihin sisältyi voimakas irtautuminen maallikon aistinautinnoista. Tämä tuo jonkinlaista jännitettä ainakin läntiseen theravadaan jossa kuitenkin maallikot seuraavat noita munkeille annettuja opetuksia. Sama on tapahtunut myös perinteisissä theravada -maissa joissa onkin maallikkomeditaatioliike nykyisin. Usein omistautuneet länkkärit päätyvät jonkinlaiseen pseudomonastisismiin eli viettävät melko kurinalaista elämää ilman kaapuja ja viettävät pitkiä aikoja retriiteillä ja meditoiden. Chapman ei tunnu oikein ymmärtävän mitä renuanciation tarkoittaa theravadassa vaan tulkitsee sen oman traditionsa version kautta.

Ongelma varmaan siinäkin että Buddha opetti jhana -meditaatiota jonka sisään ajaminen maallikolle voi viedä vähän aikaa. Senkään omaksuminen ei kuitenkaan ole mikään kovin hankala, jos harjoittaja on sitoutunut vuosiksi ja kykenee tekemään harjoitusta säännöllisesti. Viime vuosina tuo jhana -harjoitus on ollut suositumpaa lännessäkin. Käytännössä lännessä opetetaan ensisijaisesti esimerkiksi noita mahasin mindfulness -opetuksia.

No toimiiko se? Toimiiko se paremmin kuin tantra? Mitkä ne kriteerit sitten on? Pitäisi varmaan ottaa kaksi ryhmää joilla ei ole minkäänlaista kokemusta meditaatiosta, jakaa se kahteen samanlaiseen ryhmään ja opettaa toiselle tantraa ja toiselle perinteisiä theravada -harjoituksia. Viiden ja kymmenen vuoden päästä voidaan sitten palata asiaan ja tarkistaa että missä mennään eli paljonko samsara -pisteet ovat vähentyneet.

Ainakaan se että miten traditiot propagandoivat omia harjoituksiaan ei riitä kriteeriksi. Kaikki pitävät sitä omaa juttua kuitenkin oletusarvoisesti parempana. Erityisesti idässä tätä ei mitenkään ujostella.

Oma mielipide on että renuanciation eli käytännössä kapitalistisesta kulutuskulttuurin hylkääminen onnen lähteenä on se mitä kaivataan.

Chapman on hyvin tietoinen siitä että tantraa ympäröivä kulttuuri tekee siitä aika vaikeasti lähestyttävän länkkärille.

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 28 Joulu 2013 16:34

Tomi kirjoitti:No toimiiko se? Toimiiko se paremmin kuin tantra? Mitkä ne kriteerit sitten on? Pitäisi varmaan ottaa kaksi ryhmää joilla ei ole minkäänlaista kokemusta meditaatiosta, jakaa se kahteen samanlaiseen ryhmään ja opettaa toiselle tantraa ja toiselle perinteisiä theravada -harjoituksia.


Koe ei luultavasti toimi, koska opetukset on ensinnäkin tarkoitettu erillaisille ihmisille. Ei pelkästää askeetikoilla tai hedonisteille. Ja jos harjoitus annettaa ihmiselle, jolle se ei sovi, ongelmia tulee väistämättä. Sitä voisi verrata palikkatestiin, jossa lieriöt survotaan neliöistä lävitse. Poliiseille se voisi sopiakin, mutta tuskinpa kaikille.

Oma mielipide on että renuanciation eli käytännössä kapitalistisesta kulutuskulttuurin hylkääminen onnen lähteenä on se mitä kaivataan


Kapitalismi ja kulutuskulttuuri eivät mielestäni välttämättä kuulu yhteen. Kapitalismi toimii pitkälti sen pohjalta, mitä kansa äänestää lompakoillaan. Valta säilyy yksilöillä. Kommunismissa taas valta on valtiolla ja se mitä se tuputtaa hyväksytään tai itketään ja hyväksytään. Niissä maissa rikkaatkin näkevät nälkää.

Tomi
Viestit: 361
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Tomi » 30 Joulu 2013 16:14

Raitanator kirjoitti:
Tomi kirjoitti:No toimiiko se? Toimiiko se paremmin kuin tantra? Mitkä ne kriteerit sitten on? Pitäisi varmaan ottaa kaksi ryhmää joilla ei ole minkäänlaista kokemusta meditaatiosta, jakaa se kahteen samanlaiseen ryhmään ja opettaa toiselle tantraa ja toiselle perinteisiä theravada -harjoituksia.


Koe ei luultavasti toimi, koska opetukset on ensinnäkin tarkoitettu erillaisille ihmisille. Ei pelkästää askeetikoilla tai hedonisteille. Ja jos harjoitus annettaa ihmiselle, jolle se ei sovi, ongelmia tulee väistämättä. Sitä voisi verrata palikkatestiin, jossa lieriöt survotaan neliöistä lävitse. Poliiseille se voisi sopiakin, mutta tuskinpa kaikille.


Voi sen kai noinkin ajatella.

Tosin tarpeeksi isoilla otoksilla yksilöiden väliset erot tasottuisivat ;)

Oma mielipide on että renuanciation eli käytännössä kapitalistisesta kulutuskulttuurin hylkääminen onnen lähteenä on se mitä kaivataan


Kapitalismi ja kulutuskulttuuri eivät mielestäni välttämättä kuulu yhteen. Kapitalismi toimii pitkälti sen pohjalta, mitä kansa äänestää lompakoillaan. Valta säilyy yksilöillä. Kommunismissa taas valta on valtiolla ja se mitä se tuputtaa hyväksytään tai itketään ja hyväksytään. Niissä maissa rikkaatkin näkevät nälkää.


Eivät välttämättä kuulu yhteen, mutta tänä jumalan aikana ne kuuluvat.

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Dammadayada?

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 30 Joulu 2013 17:13

Tomi kirjoitti:Tosin tarpeeksi isoilla otoksilla yksilöiden väliset erot tasottuisivat ;)


Jos voidaan olettaa, että hinayana/mahayana/tantrayana jakaantuisivat väestössä jostain kumman syystä 1/3. Tiib. buddhalaisuudessakin näyttää siltä, että iso osa jää mahayana opetuksien pariin. Ja jos he jostain syystä innostuvat tantrasta, se jää usein pintapuoliseksi. En usko, että kovin moni, ainakaan Suomessa, on opiskellut jonkun opettajan johdolla vaikkapa Guhyagarbhatantraa. Tai kuuluisampaa Lamrim Yeshe Nyingpoa.

Tomi kirjoitti:Eivät välttämättä kuulu yhteen, mutta tänä jumalan aikana ne kuuluvat.


Niin. Onhan se ikävää, että kansa saa itse päättää mitä tekee lompakoillaan. Joskus olen pyöritellyt päässäni ajatusleikkiä univormupakosta. Se poistaisi kateuden muita kansalaisia kohtaan, eikä kenelläkään olisi tarvetta kelailla mitä vaatteita hankkii tai käyttää - aina olisi ne samat ihanat univormut odottamassa kaapissa. Eikä luonnonvarojakaan menisi hukkaan.


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija