TKV Desikacharin yoga sutrat

Keskustelua romaaneista, tietokirjoista, lehtiartikkeleista ja muusta lukemistosta.
Vastaa Viestiin
miisa
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Syys 2015 05:49
Viesti:

TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 12 Helmi 2016 23:13

Aika hauskaa oikeestaan.
täs kirjas lukee, et no part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted, By any form or any means, electronic, mechanical, photocopying or otherwise without the prior permission of the publishers.

silti suomen laissa on pykälä joosai vitun nevadas luoja ties kuka tietää

et mistä tahansa teoksesta saa lainata 15 (viisitoista sanaa) ilman hätää.
no. tossa oli aika paljo enemmän, kuin viisitoista sanaa. ja ne lukee kaikki siin sivul 4
joten mitä teet?

miisa
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Syys 2015 05:49
Viesti:

Re: TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 12 Helmi 2016 23:36

ainoo mitä voin laillisesti sanoa, lue sivu neljä. printed By whoever fucking cares

miisa
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Syys 2015 05:49
Viesti:

Re: TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 31 Maalis 2016 19:13

toi on kyl ihan vitun helppolukuinen. oikeesti, vaik se on enkkuu. mut kannattaa vaa olla sillee, ettei kukaa häiritse sua just sillo ku luet sitä (tai viiteen viikkoon jos tykkäät enemmän ajatella itse). mut tosiasias aika harva jaksaa itse ajatella eletyn elämänsä kautta samadhi padan tai sillee,, tunnen kyl yhen joka jaksaa. mut se ei oo koskaan tietääkseni ollu kiinnostunu yoga sutrista. se istuu aika paljon

miisa
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Syys 2015 05:49
Viesti:

Re: TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 24 Huhti 2016 20:30

ei sais ottaa mallii kenestäkää. siis valaistuneit ei pitäis matkia. mut mee areena.yle.fi ja kato the real mccoy

miisa
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Syys 2015 05:49
Viesti:

Re: TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja miisa » 13 Touko 2016 22:54

Samadhi Pada sutra 9 mielikuvitus. jos kaikki viisi mielen toimintaa voivat aiheuttaa kärsimystä, niin miten tämä on perusteltavissa?

jooko

Re: TKV Desikacharin yoga sutrat

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja jooko » 14 Touko 2016 10:47

I.1
atha yoga-anuśāsanam
-Attend to these teachings on Yoga.

I.2
yogaś citta-vṛtti-nirodhaḥ
-Yoga is the restraint of the fluctuations [vṛtti] of the mind.

I.3
tadā draṣtuḥ sva rūpe’vasthānam
-Then, the Seer abides in its own form.

I.4
vṛtti-sārūpyam itaratra
-Otherwise, there is conformity with the fluctuations.

I.5
vṛttayaḥ pañcatayaḥ kliṣṭa akliṣṭāḥ
-Five [types of] fluctuations exist, afflicted [kliṣṭa] or nonafflicted.

** The mental fluctuations which are based on the five afflictions like Avidya* etc. (vide Sutras* II.3-9) are the 'Klista*' ones. If any of the afflictions, namely, wrong knowledge or nescience, the cognition of Buddhi as the pure Self, attachment or passion, antipathy or aversion, and fear of death, causes a fluctuation or modification of the mind, then that is called 'Klista'*. It is so called because the impression that is left behind by such a modification, produces an afflicted mental state. It is because these Vrttis* cause 'Klesa*' or sorrow that they are also called 'Klesa*' or afflictions.

I.6
pramāṇa-viparyaya-vikalpa-nidrā-smṛtayaḥ
-Correct cognition, error, imagining [vikalpa], sleep, and memory.

**In the Yoga philosophy the word Vrtti* has been used technically to imply cognition or conscious mental states. Of them, Pramana* is correct cognition, Viparyaya is incorrect cognition, Vikalpa is the cognition of a thing which does not exist and which is other than Pramana* and Viparyaya; Nidra* or dreamless sleep is indistinct awareness of the state of suppression; and Smrti* or memory is the awareness again of previous cognitions.

I.7
pratyakṣa-anumāna-āgamāḥ pramāṇāni
-Correct cognitions arise from perception, inference, and truthful
testimony.

I.8
viparyayo mithyā-jñānam atad rūpa-pratiṣṭham
-Error, or false knowledge [viparyaya], has no foundation in form.

**Viparyaya is knowing a thing as different from what it really is; Vikalpa is based on words suggesting a non-existing thing; deep (dreamless) sleep is based on obscurity or inertia; recollection is based on only matters felt before. Fluctuations of mind thus vary according to the basis on which they are founded. ... Viparyaya is the general name for all forms of incorrect knowledge. Klesas* like nescience etc. though classed as Viparyaya are really technically so called in relation to spirituality when the total extinction of all miseries is dealt with. Any misapprehension can be called a Viparyaya, but those misconceptions which Yogins consider to be the roots of miseries and eliminable, are regarded as Viparyayas of the nature of affliction (Klesa*).

I.9
śabda-jñāna-anupātī vastu-śūnyo vikalpaḥ
-Imagining [vikalpa] is the result of words and knowledge that are empty of
an object.

*Vikalpa does not fall within the category either of Pramana* or of false cognition (Viparyaya); because though there is no reality behind Vikalpa, yet it has its use through the power of verbal cognition. ...the term is used to indicate an idea which has no existence beyond the word.

**There are expressions and words which have no answering reality. From hearing those words or expressions, an ideation takes place in our minds. That is Vikalpa-vrtti* or modification due to vague notion. Those creatures who express their ideas through language have to depend largely on such notions. 'Ananta' (infinite) is an expression conveying a vague notion. We use that word often and understand its import to some extent. It is, however, not possible to comprehend the real significance of that word. We can understand the significance of 'finite' and from that an insubstantial and vague ideation takes place in our mind through the word 'infinite'.

-Christopher Key Chapple
*Vyasa
**Swami Hariharananda Aranya

Joskus jonkun toisen käännös ja jonkun kolmannen selitykset selkeyttää, joskus ei...


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija