Buddhalaiset, herätkää!

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Santeri
Viestit: 932
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Santeri » 04 Marras 2013 12:30

Hei,

Kirjoitin muutama kuukausi takaperin artikkelin koskien buddhalaista nationalismia. Tarjosin sitä julkaistavaksi Voima-lehdelle ja he ilmoittivat, että se sopisi heidän nettisivuilleen. Nyt sieltä ei ole kuulunut mitään kuukauteen, joten päätin julkaista tekstin omassa blogissani (nyt kun meidän domain on saatu pelastettua ja Avoimen sanghan tulevaisuus näyttää turvatulta...):



Buddhalaiset, herätkää!


Heinäkuun seitsemännen päivän aamuna Intian Bodhgayan bodhipuun alla räjähti. Hyökkäys muistutti erehdyttävästi ääri-islamilaisten ympäri maailmaa järjestämiä terrori-iskuja. Ketään ei kuollut. Viisi ihmistä, mukaan lukien kaksi munkkia, loukkaantui. Temppelirakennukset kärsivät vahinkoja.

Unescon maailmanperintökohteeksi nimetyn Bodhgayan temppelin ympäristöön oli asetettu yhteensä kolmetoista pommia. Kolme niistä tehtiin vaarattomaksi ennen kuin ne ehtivät räjähtää. Yksi räjähtämättömistä pommeista oli asetettu 25-metriä korkean buddhapatsaan juurelle. Tähän päivään mennessä mikään järjestö ei ole ilmoittautunut terrori-iskujen taakse, mutta ilmeisesti kyseessä oli Intian Mujahideen.

Muiden kuin buddhalaisten voi olla hankala ymmärtää miksi Bodhgaya on niin merkityksellinen paikka. Buddhalaisille se on kuitenkin kuin Mekka muslimeille tai Pyhän haudan kirkko kristityille. Shakyamuni Buddhan kerrotaan saavuttaneen täydellisen Nirvanan juuri Bodhgayan bodhipuun alla, istuessaan Vajrasanalla, eli valaistumisen valtaistuimella.

Buddhalaisen maailman reaktio terrori-iskuun oli merkillisen vaisu. Hänen Pyhyytensä Dalai Lama kutsui tapausta “valitettavaksi” ja siinä kaikki. Vähän kuin kylän kaunein tyttölapsi oli joutunut joukkoraiskauksen uhriksi, ja siihen olisi todettu vain: “No, kerta se on ensimmäinenkin”. Tämä kuvastaa hyvin buddhalaisten asennetta omaa uskontoaan kohtaan: ulkoisilla asioilla ei lopulta ole merkitystä. Todellinen Buddha löytyy jokaisen meidän sisältä, sielusta. Miksi välittää jostain pahaisesta pyhiinvaelluskohteesta?

Australialainen buddhalaismunkki Bhante Sujato sen sijaan tulistui ja vaati buddhalaisia nousemaan barrikadeille. “Kuvitelkaa mitä olisi tapahtunut jos Mekkaa tai Vatikaania olisi pommitettu” hän kirjoitti. “Buddhalaiset, herätkää! Pitäkää meteliä! Älkää antako tämän tapahtua enää toiste!”.

Terrori-isku oli vastaus Burman buddhalaisten muslimeja kohtaan osoittamalle syrjinnälle. Siellä esiin oli noussut 969 niminen buddhalais-nationalistinen liike, jota johtaa karismaattinen munkki nimeltään Ashin Wirathu. Länsimainen media on nimennyt hänet maailman vaarallisimmaksi munkiksi. Liikkeen nimi ”969” tulee yhdeksästä Buddha ominaisuudesta, kuudesta hänen opettamansa Dhamma ominaisuudesta ja yhdeksästä Sanghan, eli buddhalaismunkkien yhteisön, ominaisuudesta.

Kuluneen vuoden aikana satoja ihmisiä on kuollut buddhalaisten ja muslimien välisissä yhteenotoissa Burmassa. Lukemattomia muslimien rakennuksia on poltettu maan tasalle. Wirathun ja hänen tukijoidensa viha kohdistuu Etelä-Burman Rohingya-muslimeja kohtaan.

Ashin Wirathu ja hänen liikkeensä nousi maailmanlaajuiseen tietoisuuteen kesällä Time-lehdessä julkaistun The Face of Buddhist Terror -artikkelin myötä. Vaikka tämä artikkeli oli hyvin provokatiivinen, niin silti se oli jonkinlainen journalismin riemuvoitto: se sai yllättävän paljon huomiota osakseen buddhalaisissa maissa, ja monet alkoivat miettiä uudelleen suhdettaan omaan uskontoaan kohtaan. Burmalaiset munkit järjestivät mielenosoituksia Time-lehteä vastaan. He kokivat artikkelin törkeäksi hyökkäykseksi burmalaisuutta ja buddhalaisuutta kohtaan.

Samaan aikaan buddhalaismunkki Bhante Dhammika jakoi blogissaan oman näkemyksensä buddhalaisten inhimillisemmästä puolesta. Hän kirjoitti:

“Buddhalaisilla on mielenmyrkkyjä siinä missä muidenkin uskontojen jäsenillä. He kykenevät olemaan tyhmiä ja ahneita, ennakkoluuloisia ja välinpitämättömiä, yllytyshulluja ja yllyttäjiä, itsekeskeisiä ja joustamattomia, ylikonservatiivisia ja taikauskoisia. He onnistuvat harjoittamaan uskontoaan oikealla tavalla yhtä usein kuin epäonnistuvat siinä – aivan kuten muidenkin uskontojen jäsenet. Tästä huolimatta länsimaissa on pitkän aikaa ollut vallalla harhakäsitys jonka mukaan buddhalaiset, ainutlaatuisina ihmiskunnan keskellä, harjoittavat uskontoaan täysin erheettömästi – vain siksi koska Buddha julisti rakastavan ystävällisyyden ja ymmärryksen sanomaa.”

Time-lehden artikkeli joutui välittömästi sensuuriin toisessa buddhalaisessa maassa, Sri Lankassa. Sri Lankassa buddhalaisen valtaväestön ja muslimivähemmistön välit ovat kiristyneet viime vuosina. Keskustelin tästä asiasta paikallisen Nyanasumana nimisen munkin kanssa. Hän kertoi minulle, että varakkaat muslimit hankkivat omistukseensa aikaisemmin buddhalaisten käyttämiä alueita, kasvattavat populaatiotaan pikku hiljaa, ja rakentavat paikalle viimein moskeijan. Tästä suivaantuneet buddhalaiset tuhoavat sitten moskeijan. Lopulta kuvat tuhosta vuotavat länsimaiselle medialle. Nyanasumanan kaltaiset srilankalaiset eivät ymmärrä kuinka pahan PR-kömmähdyksen he ovat saaneet aikaan.

Muslimit nauttivat parempaa uskonnonvapautta Sri Lankassa kuin buddhalaiset yleensä arabimaissa. Muslimien sallitaan rakentaa moskeijoita ja harjoittaa uskontoaan vapaasti (kunhan he eivät tunkeudu liian lähelle buddhalaisten pyhinä pitämiä alueita). Samaa ei voi sanoa arabimaista. Viime vuonna eräs srilankalaismies pidätettiin Saudi-Arabiassa kun hänet saatiin kiinni palvomasta buddhapatsaan edessä. Miestä syytettiin mustan magian harjoittamisesta, koska hän oli sytyttänyt suitsukkeen alttarille.

Vuoden alussa srilankalainen Bodu Bala Sena buddhalais-nationalistinen liike vaati muslimeja lopettamaan Halal-sertifikaattien laittamisen lihatuotteisiin. “Muslimit yrittävät tyrkyttää omaa rituaalista ruokaansa tänne” eräs munkki sanoi lehdistötilaisuudessa. “Seuraava suunnitelma on tuoda Sharia-laki.”. Bodu Bala Sena on kuin Sri Lankan 969-liike. Buddha sanoi, että eläinten tappaminen on väärin, mutta siitä huolimatta jokaisessa buddhalaisessa maassa, myös Sri Lankassa, lihaa on saatavilla. Sovun ylläpitämiseksi muslimit suostuivat Bodu Bala Senan vaatimuksiin ja Halal-sertifikaatti ei enää toistaiseksi ole käytössä.

Pata kattilaa soimaa

Srilankalaiset ja burmalaiset eivät ole sokeita. He ovat ottaneet mallia länsimaista. Media on vyöryttänyt heidän päälleen negatiivisia uutisia muslimeista jo vuosikausien ajan. He myös näkivät syyskuun yhdennentoista terrori-iskut televisiosta samalla tavalla kuin me suomalaisetkin. Nyt he käyttävät näitä tapahtumia islamofobiansa oikeutuksena. He eivät ymmärrä miksi länsimaalaiset katsovat heitä kieroon.

Viime kuussa burmalaisten munkkien komitea (SSMNC) otti virallisesti kielteisen kannan Ashin Wirathu 969-liikettä kohtaan julistamalle sen banniin. “Minä en tiedä miksi he eivät pidä meistä” eräs 969-liikkeeseen myötämielisesti suhtautuva munkki sanoi. “Me emme ole saaneet heiltä mitään apua liikkeellemme. Me haluamme vain suojella maatamme ja uskontoamme”.

Buddhalaisuus ei tarjoa kovin hyvää pohjaa etniselle väkivallalle; se on väkivallattomuuden ja hyvän tahdon uskonto. Me olemme ennemminkin taipuvaisia vaisuun apatiaan, kuin nousemaan barrikadeille, varsinkaan epäoikeudenmukaisen syrjinnän puolustamiseksi. Mutta buddhalaisuuttakin, kuten mitä tahansa muutakin ideologiaa tai uskontoa, on mahdollista käyttää nationalististen pyrkimysten oikeutuksena. Tämä on kuitenkin vain kestämätön lieveilmiö. Etnistä väkivaltaa promotoivat ääriliikkeet tulevat lopulta valitsemaan jonkun tarkoitusperiään paremmin palvelevan ideologian, tai sitten ne katoavat maan päältä. Buddhalaiset saavat vaipua takaisin cooliin apatiaansa.

http://wp.me/p3EWZw-6z

Thanavuddho
www.ssaablogi.blogspot.fi

Tomi
Viestit: 361
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Tomi » 06 Marras 2013 11:02

Mitä se herääminen nyt sitten tarkoittaisi? Varsinkin kun sijaitsee aika kaukana noista tapahtumapaikoista?

Olen tuota Sri Lankan juttua seurannut. Paikalliset kai tulkitsevat tuon konfliktin hyvin eri tavalla kuin Al Jazeera ja kumppanit. Itse en kauheasti osaa sanoa että millaiset noiden uskonnollisten vähemmistöjen välit ja historia ovat tuolla alueella niin hankala sanoa mitään suuntaan tai toiseen.

Tuolla alueella sangha on ymmärtääkseni monin paikoin ryhmittynyt kolonialismin aikana tukemaan paikallista valtiovaltaa ja kansallisuusaatetta. Näin on syntynyt vahva linkki valtion ja sanghan välillä, joka tuottaa ikäviä tilanteita joissa sangha joutuu osaksi poliittisia ja etnisiä vääntöjä.

Avatar
Santeri
Viestit: 932
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Santeri » 06 Marras 2013 12:09

Hei,

Tomi kirjoitti:Mitä se herääminen nyt sitten tarkoittaisi? Varsinkin kun sijaitsee aika kaukana noista tapahtumapaikoista?


Tuo otsikko on kaapattu Bhante Sujaton mielipidekirjoituksesta. Hän oli tuohtunut että buddhalainen maailma reakoi Bodhgayan terrori-iskuun niin vaisusti. Lainaisin koko kirjoituksen tähän mutta se on saatavilla enää ainoastaan Bangkok Postin tilaajille.

Bhante Sujaton pointti pelkistyy siihen, että meidän tulisi herätä vastaustamaan buddhalaisuudessa esiintyvää uskonnollista syrjintää ja nationalismia. Hän halusi että ihmiset ottavat tämän asian esille, mutta hän tähdensi, että se tulee tehdä oikealla tavalla; eli yritetään löytää todellinen syy Bodhgayan terrori-iskuihin, eikä vain syytetä sokeasti kaikkia muslimeja.

Tuolla alueella sangha on ymmärtääkseni monin paikoin ryhmittynyt kolonialismin aikana tukemaan paikallista valtiovaltaa ja kansallisuusaatetta. Näin on syntynyt vahva linkki valtion ja sanghan välillä, joka tuottaa ikäviä tilanteita joissa sangha joutuu osaksi poliittisia ja etnisiä vääntöjä.


Joo, tämä on yksi merkittävä ongelma tämän päivän theravada buddhalaisuudessa. Osaksi tästä syystä olen puhunut niin paljon anarkismista viime aikoina.

Thana
www.ssaablogi.blogspot.fi

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 11 Marras 2013 00:05

Dzongsar Khyentse Rinpoche pari vuotta sitten Kanadassa kommentoi buddhalaisten munkkien hyppyä politiikkaan Sri Lankassa "Lopun aluksi." Syynä taitaa olla se ikävä soppa, joka yleensä syntyy uskonnon ja politiikan sekoittuessa keskenään. Buddhalaisen jihadismin näkökulmasta myös dharman kaventaminen johonkin tiettyyn poliittiseen näkemykseen voi olla ongelmallista, olettaen että tarkoituksena on dualismista eroon pääseminen.

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Mohax » 11 Marras 2013 23:02

Mahavamsa, Chapter XXV
The Victory Of Dutthagamani

WHEN the king Dutthagamani had provided for his people and had had a relic put into his spear' he marched, with chariots, troops and beasts for riders, to Tissamaharama, and when he had shown favour to the brotherhood he said: `I will go on to the land on the further side of the river to bring glory to the doctrine. Give us, that we may treat them with honour, bhikkhus who shall go on with us, since the sight of bhikkhus is blessing and protection for us.' As a penance the brotherhood allowed him five hundred ascetics; taking this company of bhikkhus with him the king marched forth, and when he had caused the read in Malaya leading hither to be made ready he mounted the elephant Kandula and, surrounded by his warriors, he took the field with a mighty host. With the one end yet in Mahagama the train of the army reached to Guttahalaka.

...When the king, after winning the victory, had slain all the Damilas..., he, looking back upon his glorious victory, great though it was, knew no joy, remembering that thereby was wrought the destruction of millions (of beings).

When the arahants in Piyangudipa knew his thought they sent eight arahants to comfort the king. And they, coming in the middle watch of the night, alighted at the palace-gate. Making known that they were come thither through the air they mounted to the terrace of the palace.

The great king greeted them, and when he had invited them to be seated and had done them reverence in many ways he asked the reason of their coming. `We are sent by the brotherhood at Piyangudipa to comfort thee, O lord of men.'

And thereon the king said again to them: `How shall there be any comfort for me, O venerable sirs, since by me was caused the slaughter of a great host numbering millions?'

`From this deed arises no hindrance in thy way to heaven. Only one and a half human beings have been slain here by thee, O lord of men. The one had come unto the (three) refuges, the other had taken on himself the five precepts. Unbelievers and men of evil life were the rest, not more to be esteemed than beasts. But as for thee, thou wilt bring glory to the doctrine of the Buddha in manifold ways; therefore cast away care from thy heart, O ruler of men!'


Tuo yo pätkä on 400-luvulla jKr kootusta Mahavamsa nimisestä Sri Lankalaisesta historiakokoelmasta ja kertoo kuinka kuningas Dutthagamani, joka hallitsi Sri Lankaa 161 eKr - 137 eKr, voitti Tamilit, jotka oli jossain 200 eKr valloittaneet suuren alueen Sri Lankasta. Aika kauas historiaan ulottuu tuo singaleesien ja tamilien tarina samoin kuin se "lopun alku", buddhalaisuuden ja politiikan sekoittuminen.

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 12 Marras 2013 00:25

Mohax kirjoitti: Aika kauas historiaan ulottuu tuo singaleesien ja tamilien tarina samoin kuin se "lopun alku", buddhalaisuuden ja politiikan sekoittuminen.


Singaleesit näyttäisivät olevan suurimmilta osin buddhalaisia. Tamilit taas hinduja ja kristittyjä. Tamilit ovat hakeneet itsenäisyyttä, mikä taas on aiheuttanut aikaisemmin lievän sisällissodan. Sen pohjalta muslimien sortaminen näyttäisi olevan aika uusi trendi. Aikaisemmin vaakakupit ovat olleet toisin päin.

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Mohax » 12 Marras 2013 16:06

Olisikohan se ihan ihmisten lajiominaisuus tuollainen "niiden toisten" sortaminen todellisten, kuviteltujen tai manipuloitujen uhkatilanteiden yhteydessä. Se voi vaihdella ketä ne "toiset" on, mutta aina on tainnut löytyä buddhalaisistakin, munkit mukaan lukien, niitä jotka ovat valmiita ottamaan uskonnon siihen mukaan, vaikka sen uskonnon opetukset olisivatkin tuollaista toimintaa vastaan.

Paviaaneihin verrattunahan ihmiset on siinä mielessä hyvässä asemassa, että muistissa voidaan säilyttää aikaisempia konflikteja paljon pidemmältä ajalta. Helpottaa paljon sitä vihan lietsontaa. Suomessakin olen nähnyt kun kännisillä teineillä tuli riitaa saksalaisten kanssa niin jo alkoi lentää "Lapin polttajat" syytöksiä, eli niitten saksalaisten pieksäminenhän olisi täysin oikeutettua. lol

Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.

Saarn. 1:9

Tomi
Viestit: 361
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Tomi » 13 Marras 2013 17:58

Raitanator kirjoitti:Dzongsar Khyentse Rinpoche pari vuotta sitten Kanadassa kommentoi buddhalaisten munkkien hyppyä politiikkaan Sri Lankassa "Lopun aluksi." Syynä taitaa olla se ikävä soppa, joka yleensä syntyy uskonnon ja politiikan sekoittuessa keskenään. Buddhalaisen jihadismin näkökulmasta myös dharman kaventaminen johonkin tiettyyn poliittiseen näkemykseen voi olla ongelmallista, olettaen että tarkoituksena on dualismista eroon pääseminen.


Olisko tuohon Tiibeiläisen opettajan sanomiseen jotain urlia?

Minusta ongelma ei ole niinkään politiikkaan sekaantuminen kuin tuo nationalistisen/etnisen politiikan ja dharman sekoittuminen, kuten kävi esimerkiksi Japanissa ja nyt monessa theravada maassa. Ymmärtääkseni buddhalaiset ovat maailman sivun toimineet maallisten hallintojen kanssa kaveeraten eikä politiikan ja dharman sekoittuminen tässä mielessä mitenkään uutta tai ihmeellistä.

Onko Vinayassa jotain asiaan liittyvää?

...
Viestit: 1120
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 13 Marras 2013 20:40

Tomi kirjoitti:Olisko tuohon Tiibeiläisen opettajan sanomiseen jotain urlia?


Hän on Bhutanilainen.

Tomi kirjoitti:Minusta ongelma ei ole niinkään politiikkaan sekaantuminen kuin tuo nationalistisen/etnisen politiikan ja dharman sekoittuminen, kuten kävi esimerkiksi Japanissa ja nyt monessa theravada maassa.


Näkisin sen olevan yksi ja sama asia, mutta ehkä meikäläisellä on ongelmia kokonaiskuvan hahmottamisessa. Japanissa satoja vuosia sitten tapahtunut keisarin puuttuminen politiikkaan vääristi aika reippaasti paikallista vinayaa, jopa tähän päivään asti. Sen vuoksi, tai ehkä heidän poliittisen vakaumuksen takia, monet munkit lähtivät mukaan WW2:seen.

Mohax kirjoitti: Se voi vaihdella ketä ne "toiset" on, mutta aina on tainnut löytyä buddhalaisistakin, munkit mukaan lukien, niitä jotka ovat valmiita ottamaan uskonnon siihen mukaan, vaikka sen uskonnon opetukset olisivatkin tuollaista toimintaa vastaan.


Sortoa näyttäisi tapahtuvan yleensä silloin, kun maa taloudellisesti huonossa tilassa. Ei ole työpaikkoja, ei ruokaa, eikä kattoa päänpäällä, niin näille halutaan äkkiä löytää syntipukki. Se sitten revitään vaikka juutalaisista tai kristityistä, jos muuta ei keksitä. Maon aikaan buddhalaiset ja taolaiset saivat kylmää kyytiä, kun taas Neuvostoliitossa kristityt kärsivät. Varmaan sillä voidaan luoda hyvää yhteishenkeäkin, kun ne muut on tyhmiä ja me taas älykkäitä. Hieman samalla tapaa kuin työpaikoillakin löytyy se idiootti, jota kaikki vihaa. Tai koulusta.
Viimeksi muokannut ..., 16 Marras 2013 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: ninja'd

Lauri
Viestit: 132
Liittynyt: 10 Helmi 2013 15:44
Viesti:

Re: Buddhalaiset, herätkää!

  • Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Lauri » 21 Joulu 2013 23:27

Itselleni tulee ensiksi mieleen se, että suuri osa näistä kansankiihoittaja munkeista ei buddhalaisuuden mukaan ole enään munkkeja sillä he ovat tehneet parajikan. Tarkoitan vinayan kolmatta sääntöä joka yksinkertaistettuna tarkoittaa kuoleman intentionaalista aiheuttamista jollekkin ihmisyksilölle. Tämä voi tapahtua myös kehoittamalla muita moiseen tekoon. Parajikan tehnyttä munkkia ei erikseen tarvitse eroittaa sanghasta, tämän jälkeen hän on vain kalju mies pukeutuneena kaapuun. Tämä on kuitenkin kovin idealistista ja todellisuudessa sillä ei aina ole merkitystä munkkeja pelonsekaisesti kunnioittavalle theravada-maallikolle. Osan munkeista olen myös kuullut olevan valtion agentteja. Tämä pitää varmaan paikkansa joidenkin osalta, mutten epäile etteikö mukana olisi myös ihan muuten vaan kiihkoilevia yksiöitä.

Toiseksi tulee mieleen usein toistettu mantra buddhalaisuuden väkivallattomasta historiasta. Vaikka buddhalaisuuden historiasta ei löydy väkivaltaa samassa mittakaavassa kuin vaikka kristityiltä tai muslimeilta, niin täysin vapaa se ei siitä ole. Usein buddhalaisten väkivalta näyttääkin olleen suunnattu toisia buddhalaisia kohtaan, esim. kaakkois-Aasiassa ja Tiibetissä. Ehkä tästä syystä ajatellaan etteivät buddhalaiset ole käyneet uskonnollisia sotia kun ne eivät ole yleensä suuntautuneet jonkun toisen uskonnon harjoittajiin, vaikka varmasti esimerkkejä tästäkin löytyy.

Mitä Sanghan ja poliittisten tahojen suhteeseen tulee, niin ne ovat läpi historian olleet hyvin läheiset. Ehkä paras esimerkki on kuningas Ashoka jonka ansiosta buddhalaisuus lähti leviämään kaakkois-Aasiaan. Sangha on aina ollut erittäin hierarkkinen järjestelmä joka on ollut vahvasti yhteydessä muuhun yhteiskuntaan ja hallinnollisiin tahoihin. Poikkeuksia on kuten vaikka Kiinassa 800-luvulla käynnissä ollut buddhalaisten vaino. Yhteiskunnasta eriytyneet askeettiset ideaali yhteisöt ovat aina olleet vähemmistö. Myöskään modernissa maailmassa meidän ei tule tarkastella buddhalaisia maita omien sekulaarien linssiemme läpi. Maissa kuten Sri Lanka tai Burma uskonnollisuus on arkipäivää ja sen eroittaminen elämän muista alueista kuten politiikasta ei välttämättä ole heille mitenkään luonnollinen ajatus.

Buddhalaisuuden liittämisestä nationalismiin on myös olemassa monia muotoja. Sri Lankalla ja Thaimaassa buddhalaisuudella on suuri rooli kansallisessa retoriikassa. Thaimassa 1900-luvun alkupuolella tapahtunut sanghan byrokratisoiminen pilasi monella tavalla thai-buddhalaisuuden ja elävän metsäperinteen muuttaen buddhalaisuuden sisäsiistiksi teatteriksi jota voitiin hyödyntää "thai" kansan yhdistämisessä. Toisaalta tämä on auttanut saamaan aikaan tietynlaista valvontaa ja ehkäisemään monia ilmiöitä jotka ovat Sri Lankalla arkipäivää, kuten munkkien jalkavaimot, munkkien laajat yksityisomistuksessa olevat maa-alueet, osallistuminen järjestäytyneeseen rikollisuuteen ym. Toisaalta buddhalainen perinne elää paljon perifeerisemmässä ja vapaammassa muodossa Sri Lankalla ja on siten monella tapaa parempi ympäristö elää sanghan jäsenenä, kun ei ole koko ajan joku hengittämässä niskaan. Ja onhan tiibetin buddhalaisuus myös eräänlaista buddhalaista nationalismia.


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa