Dammadayada?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Vastaa Viestiin
Vieras

Dammadayada?

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Vieras » 10 Marras 2013 13:32

Moi!

Mitä tämä Dammadayada-porukka opettaa? He tarjoavat munkin pestiä, thaikielen opetusta ja jotain "yliopistotason" koulutusta hintaan 150 dollaria. Kaikki muu on ilmaista. Houkuttelee hieman tai hieman enemmänkin.

http://www.dmc.tv/pages/en_news/IDOP-SP-5.html
http://www.ordinationthai.org/

Santeri
Viesti:

Re: Dammadayada?

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Santeri » 11 Marras 2013 11:40

Hei,

Vieras kirjoitti:Mitä tämä Dammadayada-porukka opettaa? He tarjoavat munkin pestiä, thaikielen opetusta ja jotain "yliopistotason" koulutusta hintaan 150 dollaria. Kaikki muu on ilmaista. Houkuttelee hieman tai hieman enemmänkin.

Sivulla kerrotaan että tällä ryhmällä on jotain tekemistä Dhammakayan kanssa:

The Foreign Affairs Department, Dhammakaya Temple, has arranged the International Dhammadayada Program since 2003.

Dhammakaya on herättänyt paljon keskustelua ja saanut paljon kritiikkiä osakseen jo monen vuoden ajan. Heitä on syytetty mm. siitä että he lupaavat sitä korkeampia taivaspaikkoja, mitä enemmän on valmis lahjoittamaan rahaa munkeille ja luostarille. Vähän kyseenalaista puuhaa... Kuvat heidän kokoontumisista muistuttavat kuvia natsi-Saksan tai Neuvostoliiton paraateista.

Wat_Phra_Dhammakaya.png (307.03 KiB) Katsottu 910 kertaa
www.ssaablogi.blogspot.fi

Vieras

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Vieras » 11 Marras 2013 15:17

Juu, katselinkin jo kaiken netistä löytyvän läpi. Iso uskonto, mitä isompi niin sitä varmemmin joku kritisoi : )
Eipä enää ole haluja lähteäkkään. Voin meditoida täälläkin ja saan varmaan töitä jossain vaiheessa joten parempi jäädä.

Vieras

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Vieras » 11 Marras 2013 15:59

Heh, juuri kun mietin kysyväni Santerin "munkkeudesta" niin hän kirjoitti uusimman blogipostinsa : ) Tupakoiva, leffoja katseleva ja kannabista mainostava "munkki"? Ajattelin juuri kysyä että onkohan herra miettinyt miksi pitää itseään munkkina? Jos ei kerran meinaa rituaaleille/harjoituksille omistautua niin miksi sitten pukeutua kaapuhin ja elää luostareissa? Olisi varmaan helpompaa olla oma itsensä kun kerran taipumusta siihen suuntaan näyttää olevan : ) Onko "munkkeus" sitä että voi netissä kirjoittaa olevansa "buddhalaismunkki"? ... tämä ehkä sopii paremmin johonkin muuhun viestiketjuun mutta näin vieraana en sellaiseen voi kirjoittaa. Ehkä ylläpito hoitaa asian.

Tarkoitus ei suinkaan ole kritisoida Santerin puuhastelua, kunhan ihmettelen sitä. Ja etenkin sitä että mitä hänen kuvailemallaan elämänmenolla on tekemistä buddhalaisena munkkina esiintymisen/elämisen kanssa?

tommi
titteli: über geek
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja tommi » 11 Marras 2013 18:13

Vieras kirjoitti: ... tämä ehkä sopii paremmin johonkin muuhun viestiketjuun mutta näin vieraana en sellaiseen voi kirjoittaa. Ehkä ylläpito hoitaa asian.

Tarkoitatko että vieras (rekisteröimätön käyttäjä) ei voi kirjoittaa kysymyksiä Thanavuddhon esittäytymisketjuun? Muutin tuon alueen oikeuksia nyt siten, että vieraatkin voivat kirjoittaa ketjuihin vastauksia, joten jos haluat niin voit kysellä Thanavuddholta lisää kys. ketjussa: viewtopic.php?f=3&t=13

Jos haluat niin voit myös aloittaa uuden ketjun aiheesta. Sen pitäisi olla vieraille mahdollista melkein kaikilla alueilla.

Santeri
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Santeri » 12 Marras 2013 08:37

Hei,

En tiedä pitäisikö tälle oma ketju sitten? Vastailen nyt aluksi tässä.

Vieras kirjoitti:Heh, juuri kun mietin kysyväni Santerin "munkkeudesta" niin hän kirjoitti uusimman blogipostinsa : ) Tupakoiva, leffoja katseleva ja kannabista mainostava "munkki"?

Tupakointi on melko normaalia thaimaalaisissa buddhalaisluostareissa, kuten myös elokuvien katselu. Eikä se minun mielestäni ole mitenkään väärin, ihan maalaisjärjelläkin ajatellen.

Ajattelin juuri kysyä että onkohan herra miettinyt miksi pitää itseään munkkina? Jos ei kerran meinaa rituaaleille/harjoituksille omistautua niin miksi sitten pukeutua kaapuhin ja elää luostareissa?

Kerran kun kaikkein vanhimmalta länsimaalaiselta munkilta Ajahn Chahn perinteessä kysyttiin, että kuinka hän on kyennyt olemaan kaavuissa niinkin pitkään, niin hän vastasi, että siihen on kaksi syytä: ensiksi munkin elämäntyylistä pitää saada jotain todellista hyötyä itselleen. Toiseksi hän pelkää pettävänsä kaikki ne ihmiset, jotka ovat tukeneet häntä kaikki ne vuodet. Olen samaa mieltä ensimmäisestä syystä. Munkin elämän täytyy tuoda jotain todellista hyötyä ihmiselle, muuten sitä on mahdotonta jatkaa.

Toisessa kohdassa olen eri mieltä: en voi mitenkään pysyä kaavuissa pelkästään koska pelkäisin satuttavani joitain ihmisiä. Tuon munkin nimi on Luang Por Sumedho.

Ja etenkin sitä että mitä hänen kuvailemallaan elämänmenolla on tekemistä buddhalaisena munkkina esiintymisen/elämisen kanssa?

Yritän kuvailla sitä mitä minulle tapahtuu täällä. Se ei välttämättä istu joidenkin ihmisten käsitykseen siitä, minkälaista munkin elämän pitäisi olla.

Thana

Santeri
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Santeri » 12 Marras 2013 08:43

Hei,

Kannabiksen käyttöä voi puolustella kahdella tasolla: henkilökohtaisella mielipiteellä ja luostarisäännöstön pohjalta. Theravada buddhalainen luostarisäännöstö ei kiellä munkeilta kannabista. Mutta minun kohdallani kyse on siitä, että olen ihan itse tullut siihen tulokseen, että kannabis on hyväksi minulle.

Thana

...
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja ... » 12 Marras 2013 08:49

thanavuddho kirjoitti:Theravada buddhalainen luostarisäännöstö ei kiellä munkeilta kannabista. Mutta minun kohdallani kyse on siitä, että olen ihan itse tullut siihen tulokseen, että kannabis on hyväksi minulle.

Tietääkseni se kieltää päihdyttävät aineet, joihin kannabis voidaan myös luokitella.

satunnainen

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja satunnainen » 22 Joulu 2013 08:35

Santeri kirjoitti:Mutta minun kohdallani kyse on siitä, että olen ihan itse tullut siihen tulokseen, että kannabis on hyväksi minulle.

Minulle on aika outo yhdistelmä henkilö, jonka toisaalta olisi pitänyt tehdä vuosien ajan meditaatiota ja joka toisaalta väittää, että kannabis olisi hyväksi hänelle.

Olen pahoillani, mutta tuntuu siltä, että opitut meditaatiomenetelmät ovat tehottomia. Toisaalta myös valaistuneiden luetteleminen ja sen saavuttamisesta puhuminen viittaa samaan - vuosista ja kaavuista huolimatta.

Faranki
Viesti:

• Ilmoita tämä viesti
  • Lainaa

ViestiKirjoittaja Faranki » 22 Joulu 2013 14:19

Santeri kirjoitti:Hei,

Vieras kirjoitti:Mitä tämä Dammadayada-porukka opettaa? He tarjoavat munkin pestiä, thaikielen opetusta ja jotain "yliopistotason" koulutusta hintaan 150 dollaria. Kaikki muu on ilmaista. Houkuttelee hieman tai hieman enemmänkin.

Dhammakaya on herättänyt paljon keskustelua ja saanut paljon kritiikkiä osakseen jo monen vuoden ajan. Heitä on syytetty mm. siitä että he lupaavat sitä korkeampia taivaspaikkoja, mitä enemmän on valmis lahjoittamaan rahaa munkeille ja luostarille. Vähän kyseenalaista puuhaa... Kuvat heidän kokoontumisista muistuttavat kuvia natsi-Saksan tai Neuvostoliiton paraateista.

Itse olin kaupunkimukkina kolmessa eri temppelissä lyhyen aikaa. Perinteet on eri kuin metsämunkeilla ja ulkoinen habitus myös. Jos on opetuksesta ja mahdollisuuksista kiinostunut niin ne kannattaa hyödyntää ryhmittymästä riippumatta. Eniten riippuu juuri itsestä. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, mutta ei kannata myöskään nostaa numeroa asioista joillekka ei voi mitään. Sitä "puhdasta ja aitoa", mitä moni tavoittelee nyt ei vaan kertakaikkiaan ole olemassa. Itselle tarjottiin mahdollisuuksia melko nopeasti, mutta tiesin jo alussa että munkkeus ei ole minulle pitkä tie. Niillä on erittäin tehokkaat ulkomaalaisille suunnatut opetusohjelmat joissa perusasiat käydään läpi. Mun kautta saa kyllä yhteyden kontaktihenkilöihn thaimaassa halutessaan.

Asun itse pysyvästi thaimaassa.
- former Phra Tavarajitto

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Dharman pyörä”